Haaveissa verkkokauppa?

Haaveissa verkkokauppa?

Verkkokaupassa on aivan kiistämättömiä etuja, joista suurin on markkina-alueen laajentamismahdollisuus jopa maailmanlaajuiseksi. Suomalaiset ovat tilastojen valossa verkkokauppiaina huomattavasti eurooppalaisia yrittäjiä jäljessä, joten kirittävää riittää! Verkkokauppamaailmassa käytettäviä euroja ja asiakkaiden ostokäyttäytymistä seurataan tiiviisti, ja tässäpä muutamia tilastofaktoja verkkokauppaostoksista.

Verkkokauppatilasto v. 2014 (Lähde: TNS Gallup, Asiakkuusmarkkinointitilasto, Kaupan liitto)

Kaupan liiton mukaan suomalaisten v. 2016 tekemistä verkko-ostoksista valui ulkomaille 40%, joka tekee euroissa 1,9 miljardia euroa. Päivittäistavaroiden verkko-ostaminen on edelleen pientä (0,4% kokonaismäärästä), mutta elektroniikkaa ja vaatteita ostetaan paljon verkosta. Naisten vaatteista yli puolet ostetaan jo ulkomaisista verkkokaupoista. Verkko-ostamisessa hinta vaikuttaisi olevan usein ratkaiseva kriteeri. Kaupan liiton v. 2016 tilastot pääset näkemään tästä.

Tilastokeskuksen mukaan verkkokaupasta ostetaan erityisen paljon matka- ja majoituspalveluja, matkalippuja, vaatteita ja kenkiä ja rahapelejä. Kuluttajista eniten verkkokauppaostoja tekevät pääkaupunkiseudun ja muiden kaupunkien korkeastikoulutetut, mutta koulutustason ja ikäryhmien väliset erot pienenevät vuosi vuodelta. Postin tuoreen tiedotteen mukaan paketteja kuljetettiin vuonna 2017 ennätyksellinen määrä: yli 37 miljoonaa pakettia. Verkkokauppapakettien määrä kasvoi 15 %:lla. Tekstiili- ja muotialat ry:n mukaan muodin ja urheilun verkkokauppa kasvoi v. 2016 25 prosentilla. Postin tuoreen verkkokauppakyselyn mukaan 80% suomalaisista on tehnyt verkko-ostoksia. Lähes puolet suomalaisista ostaa verkosta joka kuukausi, ja yli 65-vuotiaistakin 26% ostaa verkosta kuukausittain.

Matkoja ja pääsylippuja varataan paljon netistä. (Kuva: Pixabay ChristianQuezada)

Trendi verkkokauppaostamiseen on ollut vuosi vuodelta nouseva. Liiketoiminta siirtyy muutoinkin entistä enemmän verkkoon. Näin on tapahtunut omankin yritykseni toimialalla eli koulutuksen parissa: verkkokoulutukset ovat jo nykypäivää perinteisten lähikoulutusten rinnalla. Olen itse vuosia sitten pyörittänyt pienimuotoista verkkokauppaa, jossa oli myynnissä nuorten muotoilijoiden tuotteita. Alun perin osallistuin Savonia ammattikorkeakoulun järjestämään noin vuoden mittaiseen verkkokauppakoulutukseen (jota oli muistaakseni perjantai-iltaisin ja lauantaisin), jotta oppisin yrittäjyyden kouluttajana verkkokaupan logiikan ja osaisin auttaa yritysneuvonta-asiakkaitani. Innostuin kuitenkin asiasta ja pidin yllä sivutoimista pientä verkkokauppaani muutamia vuosia. Toki oma verkkokauppani oli harrastelua suurten verkkokauppojen rinnalla, mutta lainalaisuudet ovat kaikille samat. Verkkokauppaa pohtivien kannattaa miettiä erityisesti näitä asioita:

- yrityksen perustaminen ellei ole jo yrittäjä ja toki kaikki yrittäjyyteen liittävät käytännön asiat
- mitä myyt – ei liian kilpailtu toimiala, muttei liian kapean segmentinkään tuote
- verkkokauppa-alusta
- logistiikka
- maksutavat
- pakkaaminen + pakkausmateriaalit
- varastointi
- vakuutukset
- markkinointi + hakukonenäkyvyys
- verkkokaupan ilme
- uusien tuotteiden hankkiminen + päivittäminen
- tuotekuvaukset eli valokuvat + tuotekuvaustekstit (mitat, paino, tuotetiedot, kuvailu..)
- asiakasarvioinnit, rankingit, suosittelumarkkinointi
- reklamaatiot, vaihto ja palautusoikeus
- toimitusehdot
- ulkomaankauppa (tuonti ja vienti)
- konversio
- verkkokauppa kivijalkakaupan jatkeena tai kivijalkakauppa verkkokaupan jatkeena
- toiminnan rahoitus
- uutiskirjeet ja kampanjat
- kanta-asiakkaiden huomioiminen
- tietosuoja-asiat / asiakasrekisteri
- rekisteröityminen vai ei?
- tuotteiden/palveluiden hinnoittelu (riittävä kate)

Listan järjestys on satunnainen ja listaa voisi täydentää ja tarkentaa. Monta asiaa on pohdittavana, mutta verkkokaupan perustaminen on nykyään todella helppoa, koska tarjolla on hyviä valmiita verkkokauppa-alustoja. Näistä muutaman esimerkin mainitakseni: My cash flow ja Vilkas. Kuten edellä olleista muutamista tilastofaktoista kävi ilmi, ihmiset ovat nykyään tottuneita ostamaan verkosta, joten kynnys ostosten tekemiseen verkossa on jo hyvin matala. Nykyajan verkkokauppiaan ei tarvitse enää opettaa asiakkaitaan tai toivoa ostokäyttäytymisen muutosta. Myös luottamus kotimaisiin verkkokauppiaisiin on hyvällä tasolla. Verkossa voi siis myydä lähestulkoon mitä vain, mistä vain ja kenelle vain!

Verkkokaupat tarjoavat lukuisia eri maksutapoja. Tässä Paytrailin tarjonta (kuva: Paytrail)

Itse koin verkkokauppiaana toimimisen erittäin mielenkiintoiseksi ja voisin hyvinkin harkita jossakin vaiheessa hamassa tulevaisuudessa uuden verkkokaupan perustamista. Silmäni avautuivat monelta osin jo tuon lyhyen kokemuksen kautta. Selvisi että sisustustuotteet löydetään useimmiten Googlen kuvahaun kautta. Oli siis olennaisen tärkeää, että kuvat nimetään oikein ja hakukonemarkkinoinnissa käytetään juuri niitä sanoja, joilla suuri yleisö hakee vastaavia tuotteita. Esimerkiksi ”pellava esiliina”-tuotetta myytiinkin hakusanalla ”lahjaidea naiselle”. Tai ”betoninen valaisin”-tuotetta myin hakusanalla ”loft asunto”. Omilla tuotteillani suurimmat tilauspiikit osuivat aina viikonloppujen myöhäisiltoihin ja öihin. Asiakaskuntani oli 99%:sesti naisia, joten tästä voi päätellä että sisustuksesta kiinnostuneet naiset selaavat tuolloin eniten nettiä. Alueellisesti Uusimaa oli edustettuna 90%:sesti. Keskiostokset olivat suurempia kuin olin itse etukäteen arvioinut. Ja mikä parasta, yhtään ainoaa reklamaatiota tai tuotepalautusta ei tullut koko verkkokauppiasurani aikana, joten tuotekuvat ja tekstit olin onnistunut luomaan ilmeisen hyvin. Suurin osa tilauksista tehtiin vielä tuohon aikaan tietokoneella, mutta nykypäivänä kun seuraan esimerkiksi yritykseni Starttivalmennuksen tai tämän blogin käyttäjäkuntaa, ovat mobiililaitteet selkeä enemmistö. Samaa kertovat tilastot.

Hankalaksi koin sen, että tuotteita olisi pitänyt olla aivan valtaisa määrä. Ihmiset ovat tottuneet tuhansien, ellei jopa kymmenien tuhansien tuotteiden jättiläisverkkokauppoihin, kun taas omassa pienessä verkkokaupassani tuotteita oli parhaimmillaankin alle 150 artikkelia (+ eri väri- ja kokovaihtoehdot). Lisäksi uusia tuotteita pitäisi tulla jatkuvasti. Ymmärrän hyvin, että jos potentiaalinen asiakas käy selaamassa tuotteitani ja hän palaa sivuille uudestaan kolmen viikon kuluttua, niin jotakin uutta olisi pitänyt sinä aikana ilmestyä. Jos tuotteet pysyvät täysin samana ja sivustokin pysyy muuttumattomana viikosta toiseen, ei se ole enää houkutteleva. Sivutoimisessa yrittäjyydessä huono puoli on aikaresurssin vähyys. Alkuinnostuksen jälkeen on vaikea irrottaa kokopäivätyön/yrittäjyyden, kodin, perheen, harrastuksen ja muun elämisen lisäksi aikaa iltaisin ja sunnuntaisin verkkokaupalle pelkän ylläpidon ja tuotteiden toimittamisen lisäksi. Itse tein sen virheen, että aliarvioin verkkokaupan tarvitseman aikaresurssin etenkin uusien tuotteiden etsimisen lisäksi.

Etenkin tuotteita myyvä verkkokauppias törmää heti alkuvaiheessa siihen, että tuotteisiin sitoutuu valtavasti rahaa. Jos artikkeleita hankitaan 1000 erilaista, lisäksi varastotilaa, pakkausmateriaaleja jne. verkkokaupan perustamiseen menee helposti tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja rahaa. Itse investoin alkuun pieneen verkkokauppaani 10 000 euroa ja sekin summa tuntui hupenevan aivan liian helposti tuotteisiin, joista sitä sitten pikkuhiljaa alkoi palautumaan takaisin päin. Kannattaakin uhrata hetki jos toinenkin ja pohtia voisiko kalliin ja ehkäpä jopa turhan vaiheen eli varastoinnin kiertää kokonaan ja miten se tapahtuisi? Jos tuotteen valmistaja on joku muu taho, kuin verkkokauppias itse, voisiko valmistaja toimittaa tuotteen suoraan asiakkaalle ilman välivarastointia? Mitä useampi välikäsi matkan varrella on, sitä kalliimmaksi tuotteen hinta väkisinkin nousee. Palvelun myynnissä varastointiin ja logistiikkaan ei luonnollisesti sitoudu rahaa.

Oli kyseessä kivijalkamyymälä tai verkkokauppa, varastoon sitoutuu aina yllättävän paljon rahaa. (kuva: Pixabay Fionasun)

Logistiikka eli tuotteiden kuljettaminen hoituu pienellä ja sivutoimisella verkkokauppiaalla helposti siten, että kauppias itse kuljettaa tuotteet esimerkiksi 2 kertaa viikossa autollaan lähimpään Postiin, Matkahuoltoon tai minkä kuljetuspalvelun onkaan valinnut. Suuremmissa verkkokaupoissa, joista lähtee useita kolleja päivässä, ei kauppiaan kannata käyttää arvokasta työaikaansa edestakaisin ajamiseen, vaan tilata kuljetuspalvelu noutamaan tuotteet varastolta. On syntynyt myös yrityksiä, jotka hoitavat koko verkkokaupan varastoinnista tuotteiden toimittamiseen. Itse tein aikoinaan sopimuksen Postin kanssa (silloin yritysasiakkaita palveli Itella). Hinnat eivät olleet edullisempia kuin yksityisasiakkaalla niin pienillä pakettimäärillä, mutta pystyin jättämään paketit Postiin maksettujen pakettien hihnalle ja sain laskun kerran kuukaudessa eli ei tarvinnut jonottaa tiskille pakettieni kanssa. Lisäksi Posti antoi maksutta rajattoman määrän tarrapohjia tulostettaviksi pakettikorteiksi ja ne olivat todella käteviä.

Pakkausmateriaaleja voi tilata useasta eri paikasta – tietenkin myös verkkokaupoista 😊 Tuotteista riippuen kannattaa olla useita eri pakkauskokoja. Muovipussi toimii ei-särkyvillä tuotteilla, koska pussi on edullinen ja sen saa pakattua tiiviisti. Tyhjästä tilastahan ei kannata maksaa. Kuljetuspalvelut kun hinnoittelevat palvelunsa joko painon tai tilavuuden mukaan - kumpi sattuu olemaan suurempi. Särkyvät erikoistuotteet ovat kalliita toimittaa. Pakkaaminen on taitolaji; tuote pitää pystyä pakkaamaan riittävällä fyllingillä siten ettei se mene rikki, mutta ilman tyhjää tilaa. Kevyt, mutta suuri paketti ei välttämättä ole sen halvempi tai kalliimpi kuin painava, mutta pieni paketti. Kuljetusliikkeet eivät pysty käsittelemään paketteja silkkihansikkain, joten pakkaa aina siten, että oletat paketin pyörivän kovankin kohtelun kohteena matkan varrella. On oma valinta, haluaako painattaa pakettiin oman firman logon. Myös teippiä voi painattaa firman logolla ja nimellä. Kaikki näkyvyyshän on toki markkinointia 😊

Fyysisiä tuotteita toimitettaessa on valittava toimivat pakkausmateriaalit. (Kuva: Pixabay hzv_westfalen_de)

Kuluttaja- ja kilpailuvirasto ohjeistaa verkkokauppiaita täällä. Erityisen tärkeä dokumentti on toimitusehdot. Toimitusehdoissa määrität itse miten verkkokauppasi toimii. Mitä lupaat asiakkaalle? Toimitusehdot ovat sopimus, jolla suojaat itseäsi, mutta annat myös lupauksen asiakkaallesi. Toimitusehdoissa määrittelet mm. nämä asiat:
- toimitusaika (esim. 1-2 viikkoa – tosin nykyasiakkaat ovat tottuneet todella nopeisiin toimitusaikoihin)
- mihin maihin toimitat
- maksutavat
- palautusehdot
- jne

Huomioithan että toimitusehdot koskevat myös palvelun myyntiä. Tyypillistä on, että asiakas joutuu tilausvaiheessa laittamaan rastin ruutuun hyväksyäkseen tilaus- ja toimitusehdot. Asiakkailla ei liene tapana lukea niitä, sillä tilauspäätös on tuossa vaiheessa jo tehty. Toimitusehtoja pohtiessasi selaile eri toimialojen yritysten toimitusehtoja ja muotoile omasi ottamalla mallia hyvistä esimerkeistä. Sama pätee toki muutoinkin verkkokauppoihin eli benchmarkkaa sinulle ja asiakkaille mieluisia verkkokauppoja ja poimi niistä ideoita omaasi. Suoraa kopiointia tai matkimista ei tietenkään pidä harjoittaa, mutta kaikkea ei tarvitse keksiä alusta saakka uudelleen.

Kannustan ehdottomasti yrittäjiä ainakin harkitsemaan verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa, sillä ostajat selvästikin haluavat ostaa verkosta. Jo v. 2014 Taloustutkimus otsikoi, että 80% kuluttajista etsii ennen ostopäätöstään tietoa verkosta ja luku on varmasti noussut muutamassa vuodessa. Eikä tämä jää vain tiedon etsimiseen, vaan OSTOPÄÄTÖS on usein jo tehty, kun asiakas lähestyy yrittäjää. Kirjoitin aiemmin postauksen ostamisen helpottamisesta. Verkossa näkyminen ja myös ostamisen mahdollistaminen verkossa ovat juuri sitä: asiakkaan ostamisen helpottamista! Tämä verkossa tapahtuva liiketoiminta voi olla periaatteessa mitä vain: ajanvaraus, ilmoittautuminen tai tuotteen tilaaminen. Tärkein pointti on se, ettei ostaminen ole sidottu aikaan eikä paikkaan, vaan asiakas voi olla missä vain ja tilata milloin hänelle sopii, vaikka keskellä yötä. Enää yritystoiminta ei ole sidottua rajattuun maantieteelliseen alueeseen tai aukioloaikoihin. Helpota siis sinäkin ostamista ja anna asiakkaan lähestyä silloin kun hänelle sopii. Sinähän voit toki itse purkaa yhteydenotot ja tilaukset vaikkapa klo 8-16 välillä 🙂 Se, että ulkomaisista verkkokaupoista ostetaan valtavasti tuotteita ja palveluita, kertoo siitä, että kuluttajilla on kyllä varaa ostaa. Miten me suomalaiset yrittäjät osaisimme palvella asiakkaitamme siten, että nuokin eurot jäisivät kotimaahan? Onko meillä mitään mahdollisuuksia kilpailla jättimäisiä verkkokauppoja ja halpatuotantoa + tuettuja kuljetuskustannuksia vastaan?

Ei kommentteja toistaiseksi.

Jätä kommentti