Mikä yritys kannattaa perustaa?

Mikä yritys kannattaa perustaa?

Jatkoa edelliseen top 3 usein kysytyt kysymykset-postaukseen. Googlesta haetaan ja myös yritysneuvojilta ja yrittäjäkouluttajilta kysytään usein: Mikä yritys kannattaa perustaa?

Perusta yritys, jonka toimialaa ymmärrät tai ainakin ymmärrät miten kyseisellä toimialalla ansaitaan. Sinun ei välttämättä tarvitse olla alan ammattilainen, mutta sinun on ymmärrettävä alan bisnestä. Ja vielä parempi, jos kyseisellä toimialalla ei ole liikaa veristä kilpailua. Tai jos on, sinulla on visio, miten asiat voi tehdä toisin: joko edullisemmin, tehokkaammin, myyden uusille asiakaskohderyhmille perinteisten sijaan, toteuttaa liiketoimintaa uudella toteutustavalla tai hyödyntämällä esimerkiksi uutta teknologiaa. Uudet raikkaat ideat eivät suinkaan aina ole kokonaan uusia keksintöjä, vaan kehittämisideoita ja -ratkaisuja jo olemassa oleville tuotteille ja palveluille. Usein yksinkertainen idea on paras, koska se on helppo myydä ja asiakkaalle helppo ostaa.

Esimerkiksi kodinhoitoala on perinteinen pienyritysten toimiala, mutta onko sinulla ideoita miten asioita voisi tehdä toisin? Voisiko alalla hyödyntää vieläkin enemmän vaikkapa uutta tekniikkaa? Tai miten muuten työtä voitaisiin tehdä tehokkaammin, mutta asiakastyytyväisyydestä ja laadusta tinkimättä? (kuva: IStockphoto)

Perusta yritys, jossa yritystoiminnan aloittaminen ei ole järjettömän kallista. Yrityksen perustamisen kustannuksista kirjoitin postauksen aiemmin. Hyviin ideoihin on saatavilla rahoitusta, joten pelkästään omilla rahoilla ei yritysmaailmassa tarvitse pärjätä. Mutta jos kustannukset nousevat satoihin tuhansiin tai miljooniin euroihin, projekti vaikeutuu, koska investointeihin sijoitetut panokset on aina saatava takaisin. Tosin kyllä isotkin projektit kuitenkin voivat saada kannatusta, kuten esimerkiksi rohkeiden yrittäjien hurjista ideoista alkunsa saaneet lippulaivat Idepark ja Hartwall Areena. Tällaiset miljoonahankkeet vaativat kuitenkin jo meriittejä ja vakuuttavuutta, jotta ideat jalostuisivat toteutusasteelle saakka.

Perusta yritys, josta alkaa jollakin järkevällä aikavälillä saamaan tuottoja. Kaiken liiketoiminnan perimmäinen tarkoitus on saada taloudellista tuottoa. Toki on toimialoja, joissa vuosien tutkimus- ja tuotekehitystyöhön voidaan hakea tukea ja apurahoja. Mutta oli kehitystyö miten pitkäkestoista tai kallista tahansa, sen on maksettava itsensä takaisin ja mitä pikemmin sen parempi. Yksinkertaisimmissa liikeideoissa tavoitteena tulee olla tulojen saaminen heti yrityksen perustamisen jälkeen. Starttiraha voi himpun verran helpottaa alkavan yrittäjän tilannetta, mutta vuosikausia ei kukaan voi olla palkatta. Paras tilanne yrityksellä on, kun tiedossa on valmiita asiakkuuksia jo ennen perustamista. Näin yrittäjä ei hyppää tyhjän päälle.

Perusta yritys, jolla on tulevaisuutta. On toki mahdollista perustaa yritys vain hetkeksi, vaikkapa yhdeksi sesongiksi tai yhden lyhyen projektin ajaksi. Mutta jos yritystoiminnalla on jatkuvuutta, voit työllistää sillä itsesi tai työntekijäsi pidemmäksikin aikaa tai myydä yrityksen eteenpäin. On toimialoja, jotka ovat kaikessa perinteisyydessään kuolevia. Esimerkiksi videovuokraamo perinteisenä dvd- ja vhs-vuokraamona ei olisi enää toiminut vuosiin, mutta kun yrittäjä osaa seurata toimintaympäristönsä muutoksia ja parhaimmillaan jopa ennakoida niitä, siirtyminen digitaaliseen vuoraustoimintaan voi olla hyvinkin järkevää. Ihmisten ostokäyttäytyminen muuttuu ja yrittäjän on pystyttävä seuraamaan kehityksen mukana, mielellään edellä. Mitä asiakkaat tarvitsevat entistä enemmän tulevaisuudessa? Miten asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu?

"Kännykkä kädessä syntyneet" lapset ovat pian aikuisia ja täysivaltaisia kuluttajia. Millaisia palveluja he haluavat ja miten heidän ostokäyttäytymisensä poikkeaa perinteisestä? Puhelimellahan loppujen lopuksi soitetaan vain vähän. (kuva: ShutterStock)

Perusta yritys, jonka myynti ei ole sidottu tiettyyn rajattuun maantieteelliseen alueeseen tai vain yrittäjän itsensä työpanokseen. Jos yrittäjä pystyy ulkoistamaan jossakin vaiheessa itsensä suorittavasta työstä, on yrityksellä kasvunmahdollisuuksia. Usan Leijonanluolasta tutun ex-kiinteistönvälittäjän, nykyisen kiinteistömogulin Barbara Conrocanin sanoin: ”Vasta kun lakkasin itse myymästä, yrityksestäni tuli yritys”. Miten siis voisit myydä laajemmalle alueella kuin vain omalla paikkakunnallesi? Miten saat yrityksen tuottamaan ns. passiivista tuloa eli tuloa, jossa joka ikinen hankittu euro ei ole yrittäjän sen hetkisestä työpanoksesta kiinni?

On toimialoja, joissa tarvitaan aina ihmisen läsnäoloa. Miten siis yrittäjä voisi ulkoistaa itsensä tai saada ns. passiivista tuloa? (kuva: IstockPhoto)

Perusta yritys, johon resurssit riittävät. Tärkeimpiä resursseja ovat yrittäjän osaaminen, aika ja raha, mutta myös muut tuotannontekijät, kuten työntekijät, koneet ja raaka-aineet. Mikäli yrittäjällä ei ole riittäviä resursseja, on niitä hankittava muualta. Yhtiökumppanilta, työntekijältä, yhteistyökumppanilta, hallituksen jäseneltä, ulkopuoliselta rahoittajalta, alihankkijalta jne. Riippuu aivan yrittäjästä itsestään, miten korkealle hän haluaa tavoitteensa asettaa. Mikäänhän ei ole mahdotonta, mutta helpommalla pääsee kun on realistinen. Yrittäjyys vaatii kuitenkin AINA ripauksen rohkeutta ja uskoa tulevaan, joten liian vaatimatonkaan ei kannata olla. Sanonta kuuluukin: ”Jos toiveesi voi toteutua, haaveilet liian vähän".

Perusta yritys oikeaan aikaan. Käsite Windows of opportunity eli suomeksi mahdollisuuksien ikkuna kuvaa sitä, että ideoille on olemassa tietty aikaikkkuna. Helpointa oikea-aikaisuus on ymmärtää tekniikan kehittymisen myötä. Havainnollistavana esimerkkinä kaikkien tuntema, vihaama tai rakastama Jutta. Olen seurannut sivusta Jutta Gustafsbergin kasvua yrittäjäksi ja rautaiseksi bisnesnaiseksi. Hänellä ja hänen yritystoiminnallaan on ollut menneinä vuosina todella merkittävä vaikutus verkkovalmennusten markkinoilla. En lähde tässä ruotimaan kyseisten nettivalmennusten sisältöjä, mutta kukaan ei liene pysty kiistämään, miten upeasti Jutta on taustajoukkoineen osannut lanseerata kyseiset valmennukset markkinoille juuri oikealla hetkellä. Markkinoilla ei ollut tuolloin juuri kilpailua, vaan hän toi ensimmäisten joukossa laihduttamisen ja juuri pinnalle nousseen fitnessurheiluvalmennuksen kaiken kansan saataville - ajasta ja paikasta riippumatta, valtaville ihmismassoille samanaikaisesti ja myös reaaliaikaisesti. Ihmisillä alkoi olla juuri tuolloin tarvittavat tekniset laitteet ja yhteydet käytössään. Ihmiset olivat jo osaltaan hyväksyneet ajatuksen netissä tapahtuvista toiminnoista osana jokapäiväistä elämää pankin laskujenmaksupalveluita ja muita ennen paikan päällä tapahtuneita toimia myöten eli Jutan ei tarvinnut ponnistella liikaa opettaakseen asiakkaitaan verkkovalmennuksiin. Toki hänen menestyksensä taustalla on useita muitakin syitä, mutta oikea-aikaisuus on niistä eräs olennainen. Jos perustetaan vastaava yritys nyt tai viiden vuoden kuluttua, paras aikakausi on jo takanapäin ja jäljelle ovat jääneet vain markkinoiden rippeet.

Jatkoksi edelliseen: pohdi oletko luonteeltasi ja toimintatavoiltasi enemmän uranuurtaja ja pilotoija vai jäljittelijä? Uranuurtaja ottaa riskin ja joutuu opettamaan asiakkaitaan ja maksamaan yleensä myös suurimmat kehityskustannukset. Mikäli onnistut lanseeraamaan tuotteesi heti hänen vanavedessään, muttei kuitenkaan liian myöhään, on markkinoiden tilanne otollisin. Lyhyellä aikajänteellä ajateltuna myös varsinaisen liiketoiminnan perustamisajankohdalla eli kuukaudella tai vuodenajalla on merkitystä, eli ettei yritystä perusteta juuri vuoden hiljaisimpaan sesonkiin. Mutta suuremmassa kuvassa tärkeämpää on se, että markkinat ovat juuri sillä hetkellä avautumassa kyseiselle liiketoiminnalle.

Mahdollisuuksien ikkunasta avautuvat näkymät menestyvälle liiketoiminnalle. Mutta miten alkava tai jo pitempäänkin toiminut yrittäjä osaisi nähdä nämä mahdollisuudet? (kuva: Pixabay Kaz)

Monet noista edellä olevista asioista kuulostavat suurten tai ainakin kovaa kasvua tavoittelevien yritysten asioilta. Tyypillinen suomalainen yritys on edelleen yhden henkilön omaan osaamiseen perustuva yritys ilman suurempia kasvutavoitteita eli tavoitteena on itsensä työllistäminen. Kun puhutaan start upeista, ne tuntuvat kovin kaukaisilta ns. tavallisen alkavan yrittäjän maailmaan verrattuna. Molemmilla on kuitenkin paikkansa ja molemmat ovat yhtä tärkeitä, enkä missään tilanteessa halua lähteä arvottamaan onko jokin yritys huonompi tai vähemmän tärkeä kuin toinen. Ja kun tarkemmin pohdit, kyllä nuo edellä luettelemani asiat pätevät myös pieniin yhden henkilön ammatinharjoittajiin: omaa alaa on tunnettava, siitä on saatava ansaintaa ja perustamisen ja yritystoiminnan pyörittämisen on oltava käytännössä mahdollista. Listasta puuttuu kuitenkin vielä yksi!

Haaveilu tekee hyvää! Yritystoiminnan suunnittelu tuntuu toisinaan olevan kovaa, raakaa ja rahapainotteista. Välillä on hyvä pysähtyä pohtimaan, mitä OIKEASTI haluaa tehdä. Siitä saa hyvät lähtökohdat oman liikeidean miettimiseen. (kuva: ShutterStock)

Tärkeimmäksi kriteeriksi otsikon kysymykseen ”Mikä yritys kannattaa perustaa” nostan tämän: Yritys, jota kohtaan sinulla on intohimoa. Tällöin toimiala ja liikeidea on juuri sitä, mitä haluat OIKEASTI tehdä, panostaa siihen ja se on sinun oma juttusi. Ilman intohimoa voi toki tehdä palkkatöitäkin vaikka koko ikänsä tai perustaa yrityksen vain rahan vuoksi. Mutta ilman intohimoa yrittäjyydestä puuttuu kipinä, jonka voimalla jaksaa huonompinakin hetkinä – joita eteen tulee ihan väistämättä. Jos koet, että vanhusten auttaminen on sinun juttusi, yritysidean kannattaa ehdottomasti liittyä siihen! Mikäli pelaat mielelläsi vaikka 20 tuntia vuorokaudessa, rakenna pelaamisesta yritystoimintaa. Jos autojen entisöinti on oma intohimosi, miten voisit tehdä siitä ansaintaa?

Haastattelin eilen pian alkavan yrittäjäkoulutuksen hakijoita. Olin jälleen kerran todella vaikuttunut siitä, miten nämä mahdolliset tulevat yrittäjät suhtautuivat yritysaihioonsa. Kenelläkään ei ollut vielä y-tunnusta, mutta oli AJATUS, josta lähdettäisiin yhdessä työstämään liikeideaa ja yritystä. Vielä iltamyöhään kotiin ajaessani mietin, miten kutkuttava tuo yritystoiminnan suunnitteluvaihe on! Kaikki on vielä avoinna, välillä pelottaa, välillä kaduttaa jo etukäteen, sitten rohkaistuu, on voittajafiilis ja taas lamaantuu. Suunnitteleminen on usein yhtä vuoristorataa. Mutta se mikä ihme ja kumma saa ihmisen lopulta uskaltautumaan yrittäjäksi, on juuri intohimo omaa ideaansa kohtaan. Näkemykseni on (hieman yleistäen), että mitä nuorempana yrityksen perustaa, sitä vähemmän tulee murehdittua riskejä ja mahdollista epäonnistumista. Yritys perustetaan kevyesti ja suin päin. Nuorella iällä ei ole vielä kertynyt kokemusta elämän vastoinkäymisistä eikä rahaa ole koskaan juuri ollutkaan. Vastuutkin ovat pienemmän, ellei asuntolaina ja lasten elättäminen paina päälle. Aikuisiällä tiedostetaan jo mitä mikäkin maksaa ja saavutetuista eduista, kuten palkallisista lomista on hankala luopua. Omat heikkoudet, kuten vaikkapa "en osaa myydä" tai "en ymmärrä numeroita", tiedostetaan jopa liiaksikin, joten kynnys yrittäjäksi ryhtymiseen on korkeampi. Mutta silti moni uskaltaa! Niinpä hymyilin koko kotimatkan, kun ajattelin näitä tulevia yrittäjiä, joiden kanssa saan kunnian olla rakentamassa ideoista liikeideoita ja toimivia yrityksiä tämän tulevan vuoden ajan. On tämä minun työ ja yritystoiminta kyllä ihan mahtavaa hommaa! Juuri tämä on minun intohimoni 🙂

Ei kommentteja toistaiseksi.

Jätä kommentti