Kirjavinkki: Myyntitykki kertoo

Kirjavinkki: Myyntitykki kertoo

Myyntityö koetaan vaikeaksi, mutta se on pakollinen paha, mikäli mielitään pyörittää liiketoimintaa. Yritystoiminnassa on nimittäin aivan pakko olla maksavia asiakkaita ja heitä harvoin löytyy ilman myyntityötä. Onnekkaissa tilanteissa asiakas löytää itse tiensä myyjän luo, mutta useimmiten tarvitaan aktiivista toimintaa uusasiakashankintaan ja myös vanhojen asiakkaiden säilyttämiseksi.

Synnytäänkö myyjäksi vai miten hyviä, tuloksellista myyntityötä tekeviä tyyppejä löytyy? Myyjäksi oppii myymällä. Aivan kuten mikä tahansa taito, myyntitaito hioutuu myyntityötä tekemällä. On varmasti olemassa luonteenpiirteitä, jotka edesauttavat myynnillisyyttä. Näitä ovat esimerkiksi ulospäinsuuntautuneisuus, rohkeus ja tietynlainen kilpailuhenkisyys, mutta myös kuuntelemisen taito ja aito halu asiakkaan auttamiseen. Mikäli haluat tuhdin läpileikkauksen myyntityön ammattilaisten sielunelämään, tartu tähän kirjaan!

50 huippumyyjän ajatuksia kootusti yksien kansien välissä: jos jokaisesta tarinasta pystyy hyödyntämään yhden opin, on jo 50 askelta lähempänä huippumyyjän ammattitaitoa 🙂

Luin Olli Harman Myyntitykki kertoo- 50 huippumyyjän paljastukset (Talentumpro, Helsinki 2015) kirjan, jossa on reilun 300 sivun verran lyhyitä 2-4 sivun mittaisia kuvan kanssa varustettuja tarinoita erilaisista alansa huippumyyjistä. Alun perin tarinat on koottu seitsemän vuoden ajan Markkinointi & Mainonta-lehteen ja ne on sittemmin koottu yksien kansien sisälle.

Kirjan ehdottomasti parasta antia ovat huippumyyjien omat kokemukset ja lausahdukset, joihin koko myyntityön ihanuus ja kamaluus tiivistyy. Tässä muutamia poimintoja:

”Pilko vuoden myyntitavoite pienempiin osiin.”
”Kyse on mielen voimasta.”
”Myynti on ihmiskeskeistä: keneltä ostaja mieluiten ostaa? Siinä ei ratkaise vain tuote, vaan myös henkilö ja luottamus.”
”Myy aina henkilölle, jolle tuote tulee.”
”Et voi lähteä, ennen kuin on vastaus tuleeko kauppa vai ei ja miten jatketaan.”
”Tekee hyvää ottaa vähän turpaan. Huonoista caseista oppii.”
”Myy vain jos asiakas tarvitsee.”
”Toimeksiantoja saa referensseillä.”
”Älä anna katteettomia lupauksia.”
”Asiakasta ei kiinnosta myyjä tai myyjän yritys. Ei kannata puhua ´minusta´, vaan ´sinusta´.”
”Älä myy tuotetta, vaan tuloksia.”
”Ensin pitää myydä itsensä, sitten yritys ja tuotteet.”
”Onnistumisia voi harjoitella. Se perustuu pitkälti toistoon.”
”Asiakastapaamisen pitää aina johtaa johonkin. Vähintään seuraavaan tapaamiseen.”
”Jos asiakas jättää toistuvasti ostamatta, pitää kysyä miksi. ”
”Tee vähintään 10 asiakaskäyntiä viikossa.”

Eli hyvin konkreettisia ohjeita ja neuvoja, joita jokaisen on helppo alkaa noudattamaan. Kirja on siinäkin mielessä helppolukuinen, että se noudattaa tiettyä selkeää kaavaa: ensin esitellään kuvan kera huippumyyjä, jonka jälkeen haastattelu etenee selkein väliotsikoin. Tarinat ovat niin lyhyitä, ettei vähemmän kiinnostavaan henkilöön ehdi mitenkään kyllästyä. Kaikki jaksavat varmasti lukea parin sivun tarinat. Tarinoita on kylläkin niin monta, että osittain ne alkavat jopa toistaa itseään. 50 huippumyyjää kun on melkoinen määrä.

Kirjan nasevat kommentit ja suorasukainen kieli ilahduttivat ainakin itseäni. Vaikka olen tehnyt myyntityötä vuosia, monessa kohtaa kirjaa lukiessani jäin pohtimaan omaa toimintaani ja myös asiakkaideni eli alkavien yrittäjien toimintaa. Kirja toimiikin erinomaisena myynnillisten ajatusten ja toimintatapojen syöttäjänä, kunhan lukija muistaa koko ajan soveltaa huippumyyjien oppeja omaan liiketoimintaansa.

50 huippumyyjään mahtuu eri ikäisiä, eri koulutustaustaisia ja erilaisissa asemissa työskenteleviä henkilöitä: on Alkon ja Intersportin myyjää, mutta on myös kaikkien tuntemia valtakunnan julkkiksia. On paikallinen joulukuusikauppias, mutta myös kansainvälistä kauppaa tekeviä ammattilaisia. Eli jokaiselle jotakin. Kukaan ei enää nykypäivänä arvosta "luukuttamista", ja kaikilla huippumyyjilläkin on ollut huonoja myyntikokemuksia ja epäonnistumisia, mutta niistä on osattu ottaa opiksi. Perusajatus on kuitenkin se, että sillä ei ole väliä mitä tuotetta myyt tai kenelle myyt: myyntityö on aktiivista toimintaa, jonka tarkoituksena on saada asiakas tyytyväiseksi kaupan kautta.

Mikäli oma myyntityö tuntuu takkuavan, kirja toimii mainiona lisäinspiraation lähteenä. Annan kirjalle tähtiä ***

Ei kommentteja toistaiseksi.

Jätä kommentti