Miten liikeidea syntyy?

Liikeidealla tarkoitetaan sitä, mitä yritys myy. Liikeidea ei synny pakottamalla. Parhaat ideat tarvitsevat aikaa, oivalluksia ja myös onnekkaita sattumia toteutuakseen. Parhaita liikeideoita ovat ne, jotka ratkaisevat asiakkaan ongelman. Näin tuote/palvelu on helpompi myytävä; asiakas on valmis maksamaan siitä, koska hyötyy siitä aidosti. Liikeidea voi syntyä esimerkiksi kun pohtii omaa työtään: Mihin turhaan asiaan kulutat mielestäsi liikaa työaikaa? Mikä asia tökkii uudelleen ja uudelleen? Mikä on asia, joka hidastaa prosesseja, eikä nopeuta niitä? Parhaat liikeideat ovat arjen helpottajia, oli arki sitten työtä tai kotielämää. Lue lisää postauksestani mikä yritys kannattaa perustaa.

Mistä yrittäjät ovat keksineet liikeideansa? Perustuuko yritystoiminta oman osaamisen myymiseen vai kokonaan uuteen keksintöön tai toimintamalliin? Toisinaan liikeidea syntyy siitä, että huomataan kysyntää, joka halutaan täyttää. Tarina yrityksen takana voi myös olla se, että työnantaja ulkoistaa toimintoja ja ehdottaa työntekijälle yrittäjyyttä. Alihankintaa voi olla monenlaista. Myös harrastuksesta voi syntyä joko huomaamatta tai tarkoituksella laskutettavaa. On myös mahdollista, että koko yritystoiminta on pakkoyrittäjyyttä. Mikäli henkilö ei löydä työtä, voi yrittäjyys olla ainoa vaihtoehto ja liikeideana voi olla, että tehdään kaikkea maan ja taivaan väliltä, kunhan jostakin saadaan laskutusta.

On aina kiinnostavaa kuulla miten ajatus uuden yrityksen perustamiseen on alun perin syntynyt. Oman yritykseni taustalla on se, että olen yrittäjäkoulutusten ammattilainen, mutta koen yrittäjyyden kouluttamiseen, yritysneuvontaan ja alkavien yrittäjien auttamiseen ylipäätään liittyvän aivan liikaa byrokratiaa, koska tätä toimintaa tuottavat yleensä julkisen sektorin toimijat. Toki ymmärrän että verovaroilla toimittaessa byrokratia lisääntyy, mutta yrittäjänä voin toimia paljon suoraviivaisemmin, tuloksellisemmin ja nopeammin = tehokkaammin. Voin käyttää resurssini juuri siihen mitä teen, eikä työpanosta huku byrokratian syövereihin.

Oli toimiala mikä tahansa, ideaalitilanne olisi se, että yrittäjä tekee juuri sitä mistä tykkää ja mitä kohtaan hän kokee innostusta ja intohimoa. Ellei ole paloa tekemistään kohtaan, jää lopputulos väistämättä vaisuksi. Voiko asiakas innostua, jos yrittäjä ei ole innostunut? Aiemmin tie yrittäjäksi on ollut usein (oman näkemykseni mukaan) se, että henkilöllä on pitkä työtausta alalta ja näin ollen vankka ammattitaito ja hyvässä lykyssä jo valmiita asiakkaita. Nyt yrittäjäksi lähdetään helpommin kokonaan uudelle alalle tai idealla, jolla ei ole ehkä lainkaan tiedossa olevia markkinoita. Kokeilukulttuuri on päivän sana 😊

Kun pitää ikkunat avoinna, mahdollisuuksia tulee vastaan paljon helpommin, kuin pitämällä ikkunat, kaihtimet ja verhot kiinni! (kuva Pixabay, Kramer)

Sanotaan myös, että on oltava oikea aika kyseiselle idealle. En itse oikein ymmärtänyt opiskeluaikoina käsitettä Window of opportunity. Nyt ymmärrän sen erittäin hyvin: paras aika tietylle liikeidealle on se, että et joudu luomaa kokonaan uutta markkinaa, vaan että markkinat ovat juuri heräämässä kiinnostukseen palveluasi tai tuotettasi kohtaan. Hyväkään idea ei välttämättä menesty jos ajoitus on väärä. Esimerkiksi digitalisaation maailmassa tällä hetkellä menestyvät palvelut eivät olisi saaneet sijaa markkinoilla 10 vuotta sitten. Ja 10 vuotta myöhemmin ne olisivat aikaansa pahasti jäljessä.

Olisiko näille sovelluksille ollut markkinaa 20 vuotta sitten? (kuva Pixabay, LobiStudioHamburg)

Itse ilahdun aina liikeideoista, jotka ovat sopivan simppeleitä. Palvelu tai tuote on helposti tuotettavissa, asiakas ymmärtää mitä saa ja palvelu tai tuote ratkaisee jonkin asiakkaan ongelman. Itse asiassa kaikkien liikeideoiden tulisi perustua jollakin tavoin ongelmanratkaisuun.

Kerrothan miten oma liikeideasi sai alkunsa? Tuliko idea kuin salama keskellä kirkasta päivää vai hautuiko ajatus vuosia ennen kuin muotoutui liikeideaksi?

Jaa artikkelia

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Kommentit

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *