Yrittäjäksi ilman ideaa

Yleinen keskustelu antaa ymmärtää, että kansalaisia täytyy houkutella tai jopa painostaa yritysten perustamiseen, mutta on myös tilanteita, että henkilö haluaa yrittäjäksi. Näin voi olla jopa ilman liikeideaa.

Mitähän sitä elämässään tekisi? Laittaisko firman ja minkälaisen? Kuulun itsekin niihin ihmisiin, jotka ovat palkkatyössä ollessaan haaveilleet yrittäjyydestä. Kun aika on ollut oikea, olen irtisanoutunut ja työllistänyt itse itseni. Sama haave on monilla, sillä yrittäjyys kiehtoo entistä useampia. Ja kyllä siinä onkin oma viehätyksensä 🙂 (kuva: Pixabay)

Suomessa suurin osa yrityksistä on yhden henkilön omaan (vankkaan) ammattitaitoon perustuvaa elinkeinonharjoittamista eli liikeidea pohjaa osaamiseen. Oli kyse sitten parturi-kampaajasta, asentajasta, valokuvaajasta tai rakennusmiehestä, on taustalla usein alan koulutus ja työkokemusta ennen oman toiminimen perustamista. Osaamista voi syntyä myös harrastuksen kautta. Yrittäjäksi voidaan myös ryhtyä ostamalla jo olemassa oleva yritys tai henkilö voi ryhtyä yrittäjäksi ketjun alaisuuteen. Näissäkin tapauksissa liikeidea on jo olemassa.

Entäpä kun halutaan yrittäjäksi ilman minkäänlaista liikeideaa? Miten näin voi edes olla? Yrityshän rakentuu aina liikeidean ympärille. On ajatus mitä lähdetään myymään ja liiketoimintaa muodostuu, kun asiakas antaa vastineeksi rahaa. Miksi joku haluaa olla yrittäjä ilman että tietää mitä se tulisi pitämään sisällään? Yrittäjyyttä kun on kovin monenlaista. On aivan eri asia olla kauppias, kuin konsultti. On yrittäjyyttä, jossa yrittäjä on todella sidottu yhteen liiketilaan ja aukioloaikaan, ja on vapaata ja villiä yrittäjyyttä, jossa liiketoimintaa voi toteuttaa mistä päin maailmaa tahansa.

“Aaah, ihana yrittäjän vapaus! Voi itse määrätä tulonsa ja aikataulunsa. Ei enää tylsän tappavaa työtä virastoaikana, ei enää niskaan hengittävää pomoa, ei ärsyttäviä työkavereita eikä palkkatyön kahleita. Ei enää aamuruuhkia! Voi matkustella ja on aikaa perheelle.” Mielikuvat yrittäjyydestä voivat vaihdella velkahelvetistä ja pakkotyöleiristä auvoisaan vapauteen, jossa rahaa virtaa kassaan kuin itsestään. (kuva: Pixabay)

Olen työssäni törmännyt tällaisiin ilman liikeideaa yrittäjäksi haluaviin henkilöihin monen monta kertaa. Yleensä taustalla on valitettavasti väärä mielikuva yrittäjyyden arjesta. Usein henkilöt ovat palkkatyöhön tai kotiäitiyteen kyllästyneitä ja kaipaavat niin kovasti uusia tuulia elämäänsä, että ovat valmiita suinpäin ostamaan lähes minkä tahansa vastaan tulevan myytävän yrityksen silläkin riskillä, että heillä ei ole riittävää osaamista kyseisen yrityksen pyörittämiseen, eikä edes rahoitusta tiedossa. Se että on laittanut kotona perheelleen ruokaa, ei tarkoita että kahvilan pyörittäminen olisi helppo nakki. Se että on sisustanut omaa asuntoaan ja tilaillut sisustustuotteita verkkokaupoista, ei tarkoita että sisustusliikkeen pyörittäminen sujuu kitkatta ja kannattavasti.

Olen aiemminkin kirjoittanut blogissani siitä, että ihmettelen suuresti miksi nykyiseen elämäntilanteeseensa kyllästyneet henkilöt irtisanoutuvat yhtäkkiä töistä ja ryhtyvät yrittäjiksi totaalisesti eri toimialalle, kuin mille olisi osaamista. Tällöin nimittäin heitetään vuosien koulutus- ja työkokemus romukoppaan. Alan vaihtamisessa ei ole sinänsä mitään pahaa, päinvastoin se voi olla hyvinkin virkistävää ja antaa elämään uusia virikkeitä. Ongelma onkin siinä, että kokonaan uudella toimialalla kylmiltään yrittäjäksi ryhtyvä ei tunne lainkaan markkinaa eikä alan lainalaisuuksia. Untuvikon menestymisen mahdollisuudet ovat heikot.

Toisaalta toimialan ulkopuolelta tuleva voi nähdä asiat uudella tavalla ja keksiä ratkaisuja, joita alan sisällä ei nähdä. Pinttyneet rutiinit ja totutut toimintatavat voivat suorastaan estää kehitystä. Raikkaat uudet tuulet voivat parhaimmillaan ravistella koko toimialaa. Ja alanvaihtajat ovat yleensä erittäin innostuneita ja motivoituneita, joten mikäli nykyinen leipätyö tympii, suosittelen lämpimästi kouluttautumista uudelle alalle. Kylmiltään yrittäjäksi ryhtyminen voi kuitenkin yllättää: yrittäjän on oikeasti tehtävä ainakin alkuvaiheessa kaikki itse, siis aivan kaikki. Ja ellei tee itse, on ymmärrettävä ulkoistaa ja se maksaa. Ja alussa ostopalveluihin ei välttämättä ole varaa tai maksaminen kirpaisee muutoin. Ja yrittäjä vastaa loppukädessä kokonaisuudesta vaikka osa toiminnoista olisikin ulkoistettu. Palkkatyössähän on totuttu vastaamaan vain tietystä omasta alueestaan.

Henkilö voi haluta yrittäjäksi myös muista syistä kuin palkkatyöhön kyllästymisen vuoksi. Halu hallita omaa kalenteria, halu vaikuttaa omaan palkkaukseen ja ylipäätään halu hallita omaa elämää (vapaudeksikin tätä kutsutaan) ovat hyviä kannustimia. Tällaiset henkilöt ovat sisäisesti motivoituneita ja yrittäjähenkisiä. Mistä siis liikeidea?

Jotkut asiat vaan kannattaa pitää harrastuksena? Tai sitten ei: perinteisistä villasukista tuskin saa materiaalikuluja enempää, mutta entä jos et olisikaan perinteinen? Esimerkiksi lasten piirustusten pohjalta tilauksesta pehmoleluja käsityönä tekevä yrittäjä on löytänyt itselleen mainion liikeidean! (kuva: Pixabay)

Aivan ensimmäiseksi kannattaa pohtia omia mielenkiinnon kohteita. Se mitä tekee vapaa-ajallaan, on yleensä asia jota toteuttaa sen itsensä takia, eikä minkään ulkoisen pakon tai kannustimen vuoksi. On erittäin tärkeää, että tuleva liikeidea on aidosti itseä kiinnostava. Pakkopullaa ei kukaan jaksa kauaa. Voisiko esimerkiksi harrastuksesta kehitellä liiketoimintaa? Lisää työkaluja sen oman jutun löytymiseen löytyy esimerkiksi Lauri Järvilehdon mainiosta kirjasta ”Upeaa työtä!”. Itseäni hymyilyttää, kun yrittäjä, joka tuskailee jatkuvasti, että pitäisi keksiä yrityksen Facebookiin jotakin kirjoitettavaa, lataa samaan aikaan yksityiselämässään lemmikeistään ja niihin liittyvistä harrastuksista kuvia tuutin täydeltä. Jos lemmikit ovat intohimo, miksei työ tai liikeidea liity niihin? Toisinaan kuulen puhetta “työn vastapainosta”. Ihmisellä täytyy kuulemma olla mukava harrastus, jotta jaksaa töissä. Miksei työ voisi olla mukavaa, jottei töissä tarvitse kituuttaa päivästä toiseen?

Entä onko palkkatyössä ollessaan huomannut epäkohtia, jotka voisi korjata jollakin tapaa? Voisiko tässä olla bisneksen paikka? Yrittäjyyshän on asiakkaan ongelmien ratkaisemista. Maailma on ongelmia täynnä ja kun maailmaa katselee avoimin silmin, voi havaita lukuisia asioita, joilla voisi helpottaa joko työnteon tai kodinhoidon arkea. Juuri näiden päivittäisten toimintojen ongelmien ratkaiseminen olisi aivan mainio lähtökohta uudelle yrittäjyydelle.

Liikeidea voi perustua kokonaan uuteen keksintöön tai innovaatioon, mutta useimmiten jonkin vanhan asian paranneltuun versioon. Paras tilanne olisi mikäli liikeidea perustuu kysyntään. Mikäli tuote tai palvelu on aivan uusi, kysyntää ei välttämättä vielä ole ja voi olla hidasta, työlästä ja kallista alkaa luomaan uusia markkinoita. Markkinoiden ensimmäinen joutuu tekemään valtaisan urakan verrattuna hänen jälkeensä markkinoille tulijoihin; ks. aiempi kirjoitelmani ”Mikä yritys kannattaa perustaa”.

Kannattaa pohtia myös omia resursseja realistisesti. Resursseilla tarkoitan aikaa, osaamista ja rahaa. Mikäli on tarkoitus pysyä kokopäiväisesti palkkatyössä, on fakta, ettei uuden liiketoiminnan rakentamiselle yksinkertaisesti riitä aikaa. Sivutoiminen yrittäjyys onkin useimmiten harrastelua tai keikkaluontoista toimintaa, eikä suinkaan yrittäjyyttä. Entä osaaminen? Meitä suomalaisia vaivaa yleensä turha vaatimattomuus. Kukapa kissan hännän nostaa ellei kissa itse-sanonnassa on perää, sillä ellei itse koe olevansa riittävän taitava yrittäjäksi, harva lähtee kannustamaan lähipiiristäkään. Rahan suhteen on myös oltava realisti. Rahoitukseen on toki olemassa useita eri kanavia ja lainarahaakin on tarjolla hyviin yritysaihioihin, mutta yrityksen perustamiskulujen on pysyttävä kuitenkin kohtuudessa. Ja lainaraha on aina pystyttävä maksamaan takaisin yrityksen tuotoilla.

Yrittäjyyteen liittyy aina tietty epävarmuus, mikä edellyttää yrittäjältä paineensietokykyä. Tulojen ja menojen eriaikaisuus ja epätasaisuus ja epävarmuus tulevasta eivät sovi kaikille. Joskaan ei vakituinen palkkatyökään ole itsestäänselvyys ja omaa osaamistaan on osattava myydä myös työmarkkinoilla. (kuva: Pixabay)

Olen itse sitä mieltä, että riippuu ratkaisevan paljon henkilön persoonasta, onnistuuko yrityksen perustaminen ilman ideaa. Toiset ovat rohkeita heittäytyjiä ja voivat suinpäin yrityksen perustettuaan hyvinkin menestyä. Toiset puolestaan kaipaavat tarkkoja suunnitelmia ja hiovat niitä liiallisuuksiin saakka. Yritysideaa ei kuitenkaan kannata hioa liikaa, sillä antaa asiakkaiden kertoa oletko oikeilla jäljillä. Koska elleivät asiakkaat ole kiinnostuneita, yritysidea ei kanna. On siis monesti järkevääkin lanseerata hieman keskeneräinen idea, koska tällöin liiketoimintaa on mahdollista muokata sellaiseksi mitä asiakkaat toivovat. Yksi menestyvän yrityksen mittari onkin juuri se, että yrittäjä osaa muokata liikeideaansa tilanteen vaatimalla tavalla. Liikeidea ei voi koskaan olla muuttumaton ja kiveen hakattu. Kun toimintaympäristön muuttuu, on yrityksen myös muututtava. Näin ollen lopullista liikeideaa ei välttämättä edes ole olemassa. Se ajatus, millä aloitetaan, voi muuttua melkoisesti toiminnan kuluessa. Eli nyt on jo selvää, että liikeidean tulee pohjata kysyntään. Mikset siis kysyisi suoraan ihmisiltä, millaisiin asioihin he toivovat ratkaisua ja rakentaisi liikeideaa saamistasi vastauksista?

Mutta että perustaisi yrityksen ilman MINKÄÄNLAISTA ajatusta mitä lähtisi tekemään? Rohkeaa tai pikemminkin tyhmänrohkeaa. Yritystoiminnan ajatuksena on AINA oltava myynti. Yrittäjä myy jotakin, josta asiakas maksaa. Mikäli ei ole MITÄÄN myytävää, ei voi olla myöskään yritystoimintaa. Pelkkä y-tunnus ei tee yritystä. ”Tyhjästä” yrityksestä ei ole mitään iloa, päinvastoin.

Huomaan tätä kirjoittaessani, että olen ehkä turhankin skeptinen. Liiallinen suunnitteluhan tappaa luovuuden, enkä halua kuulua niihin pessimisteihin, jotka tyrmäävät kaikenlaisen luovan toiminnan. Olen ohjannut yrittäjyyden opettajana ollessani lukuisia opiskelijoiden Ny-yrityksiä ja he todentotta keksivät liikeideat tyhjästä. Tiimi pystyyn, nopea aivoriihi ja kohta on liikeidea keksitty! Voisiko tätä samaa keinoa käyttää myös oikeiden liikeideoiden keksimisessä? Miksei voisi? Tiimi pystyyn, ilmoille villejä ideoita ja niistä valitaan parhaat. Mielestäni omista ajatuksistaan kannattaakin puhua aina eri alojen ammattilaisten kanssa (silläkin pienellä riskillä, että joku varastaa ideasi), koska mitä useampi ihminen sen kuulee, sitä enemmän saat hyviä kommentteja, käytännön vinkkejä ja kasvatat kullanarvoisia verkostoja.

Olen monesti toivonut, että joku innokas kehittäisi foorumin, jonne ihmiset voisivat heitellä liikeideoita vapaaseen käyttöön. Tai edes arjen ongelmia, joihin he toivovat ratkaisuja. Ja samoin yrityksen nimigeneraattori olisi kova sana. Mutta näitä odotellessa liikeidea suurimmalla todennäköisyydellä tupsahtaa vastaan ihan yllättäen, kun keskustelee mahdollisimman monenlaisten ihmisten kanssa, työskentelee tai vähintäänkin vierailee mitä erilaisimmissa paikoissa ja kulkee silmät ja korvat auki; lukee rivien välistä. Ja kappas: huomaat että sanonta ”Sattuma suosii valpasta mieltä” pitää paikkaansa ja löydät itsellesi oman markkinaraon.

Jaa artikkelia

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Kommentit

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *